زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به آلزایمر هستند / آلزایمر درمانی ندارد، اما قابل پیشگیری است+تصاویر اختصاصی

به گزارش خبرنگار اتحاد خبر، اکرم فرهادی صبح یکشنبه در همایش "برای پیشگیری از بیماری آلزایمر چه باید کرد؟" با بیان اینکه با وجود بیش از 100 سال از کشف بیماری آلزایمر، هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد، اظهار کرد: سیاستی که در کل دنیا برای بیماری آلزایمر وجود دارد، مبتنی بر پیشگیری است و هیچ راه درمانی برای این بیماری کشف نشده است.


وی افزود: بهترین رفتار پیشگیرانه در مورد بیماری آلزایمر آگاهی و شناخت آن است.


فرهادی تصریح کرد: سه عامل افزایش سن، جنسیت و ژنتیک عوامل خطرآفرین و غیرقابل کنترل این بیماری هستند که غیرقابل اجتناب هستند.


وی ادامه داد: افزایش سن یک عامل خطر است که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

 


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، اضافه کرد: سلول های مغزی افراد تا هر سنی قابلیت یادگیری را دارد و نباید افزایش سن را مانعی برای انجام کارها بدانیم.


فرهادی بیان کرد: در زنان به دلیل اینکه در گذشته فرصت یادگیری، آموزش و شغل برای آنها وجود نداشته، احتمال ابتلا به آلزایمر بیشتر از مردان است.


وی تاکید کرد: همچنین کسانی که سابقه فامیلی در ابتلا به آلزایمر دارند پنج درصد بیشتر از دیگران در خطر ابتلا هستند.


فرهادی ابتلا به بیماری های مزمن مختلفی چون فشار خون بالا و دیابت را از دیگر عوامل ابتلا به آلزایمر عنوان کرد و گفت: افسردگی نیز یکی از عوامل مهم و خطرآفرین است که باید از همان ابتدا برای درمان آن به پزشک مراجعه کنیم و از حرف زدن در مورد آن خجالت نکشیم.


وی ادامه داد: بروز بیماری افسردگی در افراد کم کم منجر به خاموش شدن مدارهای مغزی و انزوا می شود که در نتیجه فرد را به بیماری آلزایمر مبتلا می کند.

 



این متخصص سلامت سالمندان گفت: یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر که از طرف انجمن جهانی آلزایمر پیشنهاد شده است، 30 دقیقه پیاده روی روزانه است زیرا بی تحرکی عامل مهمی در ابتلا به این بیماری است.


وی خاطرنشان کرد: افرادی که به دلیل احساس درد در ناحیه پا یا هر دلیل دیگری توانایی پیاده روی طولانی مدت را ندارند می تواند این پیاده روی را در سه زمان 10 دقیقه ای انجام دهند.


به گزارش اتحاد خبر،فرهادی همچنین سبک زندگی ناسالم را نیز از دیگر عوامل خطرآفرین این بیماری عنوان کرد و تصریح کرد: خواب ناکافی، غذاهای ناسالم و نداشتن تعاملات اجتماعی نیز مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند تا از ابتلا به آلزایمر جلوگیری شود.

 



وی ادامه داد: محیط مجازی جایگزین خوبی برای تعاملات اجتماعی حقیقی نیست و اعتیاد بیش از حد به فضای مجازی به مغز آسیب جدی وارد می کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تلقین نیز احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد، اظهار کرد: برخی افراد وجود آلزایمر را به خود القا می کنند و به اندازه ای آن را تکرار می کنند که بالاخره به باور و عادت آن ها تبدیل می شود.


فرهادی افزود: باید در ذهن خودمان چالش های مغزی ایجاد کنیم و مغز را از حالت روتین و تکراری خارج کنیم.


این متخصص بیان کرد: برخلاف باور عموم و آنچه در فیلم ها نشان می دهند بیماری آلزایمر، یک بیماری روانی ن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد